Vi hjelper deg med alt – fra service på bilen til badehåndklær
Hos Bilservice i Sandefjord står bilene på rekke og rad. Volvo, Ford, Byd, Maxus og MG. Men ser du nøye etter, finner du mer.
– Det mest spesielle vi selger er nok denne snekkermappa med tommestokk, blyant og skiftenøkkel fra Ford, smiler Kay-Ronny Gasmann. Han er servicemarkedsansvarlig i Bilservice og viser frem solbriller, klokker, drikkeflasker, luer, gensere, lekebiler, bagger, badehåndklær og jakker. Alt med logo fra de ulike bilmerkene de fører.
Hedigvis selger vi flere biler enn merchandise, ler Kay-Ronny og legger til at profil-produktene holder god kvalitet. Dét kan kollega Elisabeth Emanuelsson bekrefte. Hun har selv kjøpt en av klokkene og er storfornøyd med kvaliteten.
1.
Stor etterspørsel etter servicetjenester
På sommeren er det likevel mer enn klokker og badehåndklær det handler om hos Bilservice. Denne tiden av året er det alltid stor etterspørsel etter service og verkstedtjenester og det er spesielt to servicetjenester som bookes raskt.
2.
AC-service
Tanken på en bilferie uten kjøling kan få de fleste til å svette. Kay-Ronny anbefaler å ta service på aircondition i bilen hvert andre år og sier at kundene gjør lurt i å bestille tid til dette god tid i forveien, da etterspørselen er stor og det derfor kan være vanskelig å få ledig time.
– Vanligvis er det to grunner til at AC-anlegget i bilen blir dårligere. På samme måte som i et kjøleskap er det nemlig gass som sørger for kjølingen, men denne gassen kan etter hvert «forsvinne». Enten av naturlige årsaker eller på grunn av en lekkasje i anlegget. Dersom det er snakk om lekkasje, er dette dyrere å fikse enn om det kun er gass som må etterfylles. Uansett er det lurt med jevnlig ettersyn, sier servicemarkedssjefen.
3.
Service på bilen
AC-service inngår ikke i den «vanlige årlige servicen» på bilen, som er den andre tjenesten mange ønsker å få utført på sommeren.
– De to første ukene i fellesferien er det et enormt trøkk for å få service på bilen. Den første uka av fellesferien er det mange som «plutselig» kommer på at de skal på bilferie og burde ta en service for å unngå trøbbel. Den andre uka får vi veldig mange henvendelser av folk som allerede har startet bilferien og fått trøbbel av et eller annet slag med bilen.
– Vårt soleklare tips er å planlegge service på bilen samtidig som du planlegger bilferien. Altså i god tid før du skal ut på langtur. Da er du sikret å få time og at ikke hele ferien havarerer, sier Kay-Ronny og Elisabeth.
4.
Følg med på ulyder i bilen
Er det behov for egen service før bilferien, i tillegg til den årlige?
– Dette er i utgangspunktet ikke nødvendig, men om den ordinære servicen ble utført i for eksempel september året før, kan jo ting ha oppstått etter det. I så fall ville jeg vært ekstra nøye med å følge med på eventuelle ulyder i bilen. Jeg ville også tatt en ekstra sjekk om du på servicen for eksempel fikk beskjed om at bremsene begynner å bli slitt, sier Elisabeth.
5.
Hjelper deg med alle typer bilproblemer
Steinsprut, smart repair, dekk og EU-kontroll er andre ting Bilservice kan hjelpe med. Og med et så vidt spekter av tjenester dukker det selvfølgelig og mange spørsmål. Og noen ganger kan det oppstå komiske situasjoner.
– Jeg husker ennå kunden som klaget over pipende ulyder i bilen. Jeg ble med ut, men det viste seg raskt at problemet var at kunden ikke hadde festet sikkerhetsbeltet. Kunden ble litt flau, men vi fikk oss begge en god latter, avslutter Elisabeth.