Ny bil? Derfor er det lurt å ta servicen på merkeverksted 

Må du ta service på merkeverksted for å beholde nybilgarantien på bilen din? I denne artikkelen får du svar på hva som gjelder og ikke.

Medarbeidere på verksted i Bilservice Sandefjord

Verkstedleder for Volvo og Polestar hos Bilservice Sandefjord, Anders Roberg, sammen med teknikerne Even og Kristoffer.

Mange som kjøper ny bil lurer på om de må levere bilen på merkeverksted eller om de kan benytte et frittstående verksted for å beholde nybilgarantien på bilen sin.
Anders Roberg er verkstedleder for Volvo og Polestar hos Bilservice i Sandefjord. Han har mange arbeidsoppgaver, men en av de viktigste er at det er han som sitter med garantiansvaret for alle biler av merkene Volvo og Polestar som ruller ut av lokalene på Pindsle.

En god investering å velge et merkeverksted

Reglene er klare. De sier at du ikke må levere bilen din på merkeverksted for å beholde garantien. Så lenge verkstedet følger bilprodusentens serviceprogram, kan du velge et hvilket som helst autorisert verksted. Dette gjelder i hele EØS-området og kalles fritt verkstedvalg. Verkstedleder Roberg forklarer.

– Det er helt riktig at man selv kan velge hvilket verksted man vil benytte, men det kan likevel være en god investering å ta service på nybil hos et merkeverksted. Som bileier er du pliktig til å overholde fabrikantens servicepunkter og der er vi som merkeverksted bedre rustet for å vite hva Volvo, Ford, Byd og de ulike merkene vi forhandler krever for å opprettholde nybilgarantien.

– Et annet argument er at det på nyere biler kan være garantikampanjer, dette er ting vi enkelt fanger opp ved servicebestillinger slik at bileier kan være sikker på at fordelene i disse kampanjene blir opprettholdt. Enkelt sagt har vi bedre forutsetninger for å følge opp det vi skal se etter og ikke, der har vi som forhandler et fortrinn, sier Roberg.

Merkeverkstede blir spesialister på merkene de forhandler

En annen stor fordel, ifølge Roberg, er at merkeverkstedene blir spesialister på merkene de forhandler.

– Vi har naturlig nok et tett samarbeid med importørene og jobber med merkene vi forhandler hver eneste dag. Dette gjør at alle hos oss kjenner bilmerket og modellene veldig godt og dermed vet hva vi skal se etter. Dette er en kompetanse som et frittstående verksted naturlig nok ikke kan tilegne seg.

– Vi må heller ikke glemme at et merkeverksted sitter på alt av oppdatering og programvare til bilene, noe de frittstående verkstedene ikke gjør da de ikke har tilgang til programvare fra importørene, sier Roberg og legger til:

– En annen fordel med å ta servicen hos et merkeverksted, som hos oss i Bilservice, er at de har alle tjenester i eget hus. I Sandefjord har vi alt fra salgsavdelinger for både nytt og brukt til skadesenteret, bilpleie og dekktjenester på samme sted. Dette er en stor fordel for kundene fordi vi tilbyr alt som trengs for et komplett bilvedlikehold.

Merkeverksted ikke nødvendigvis dyrere enn et frittstående verksted

Mange tenker at merkeverksted er mye dyrere enn et frittstående verksted, men sånn er det ikke, ifølge Roberg.

– Det er ikke nødvendigvis så stor differanse som mange tror og dette kan gå begge veier. På noen servicer er vi rimeligere og på andre kan det hende vi er noen kroner dyrere, men det er i hvert fall ikke sånn at et merkeverksted konsekvent er mye dyrere enn et frittstående verksted.

×