Spørsmål og svar om service på elbilen
Service på elbiler er ikke så enkelt, raskt og rimelig som mange tror. Her får du vite hvorfor.

Mange tror at service på elbiler er en langt enklere sak enn service på en fossilbil. Mange tror til og med at det er mindre viktig å ta service på en elbil enn på en «vanlig» bil. Dette er vanlige feiloppfatninger som verksteder landet rundt daglig må oppklare for kundene sine.
Hos Bilservice ved kanalkrysset i Tønsberg nikker servicemarkedssjef Kay-Ronny Gasmann gjenkjennende. Han tror feiloppfatningene henger sammen med at siden en elbil ikke har tradisjonell motor, så tenker folk at det blir mindre slitasje og færre deler å vedlikeholde.
Elbiler har samme behov for service som andre biler
– Oppfatningen om at service på elbiler er mindre viktig og mindre omfattende, er helt feil. Det er minst like viktig å opprettholde service på en elbil som på en hvilken som helst annen bil. Den eneste forskjellen er i utgangspunktet kun motoren, men dette betyr ikke at behovet for service er mindre på en elbil, sier Gasmann og legger til:
– Akkurat som på en fossilbil er det masse slitedeler og elektronikk på en elbil som må sjekkes, repareres og byttes ut med jevne mellomrom. Dette må gjøres for at bilen skal fungere og være sikker og god å kjøre. Jevnlig service på en elbil er avgjørende for at både bildeler, batteri og karosseri blir holdt i topp stand. Vår klare anbefaling er at elbilen har samme serviceintervall som andre biler.
Elbilens ekstra tyngde og kraftige moment gir større slitasje
Den rutinerte servicemarkedssjefen understreker at service på alle biler uansett type bil, alltid er viktig for å kunne kjøre trygt og sikkert på veiene. Likevel har han flere konkrete grunner til hvorfor regelmessig service på en elbil er ekstra viktig.
– Det er spesielt to ting ved elbiler som kan gi stor slitasje og behov for regelmessig service. En elbil er for det første ofte tyngre enn en fossilbil på grunn av batteriet. For det andre har den kraftigere moment, som gjør at den akselererer raskere. Dette gjør at en elbil kan være utsatt for ekstra slitasje på for eksempel dekk, understell, hjuloppheng, drivlinje og bremser.
– Slitasje kan også ha å gjøre med hvordan bilen blir kjørt, det er lett å tenke seg at mange utnytter den ekstra akselerasjonen som elbiler har, sier Gasmann og legger til at det er lurt å følge bilens serviceintervaller også med tanke på eventuelle reklamasjonsrettigheter og garantier som følger bilen.
5 spørsmål og svar om service på elbil
Her får du svar på noen vanlige spørsmål om elbil og service.
1.
Hvorfor må jeg ha service på elbilen?
At bilen er elektrisk betyr ikke at den har mindre behov for vedlikehold. En elektrisk bil har minst like mange deler som trenger service og vedlikehold som en «vanlig» bil. Det er også viktig med ettersyn og kontroll av alt det elektriske utstyret som følger med en elektrisk bil.
Service er nødvendig for å sjekke blant annet dekk, hjuloppheng, rust, bremser, batteri, kjølesystem, lys og elektriske komponenter. Service på elbil er også viktig med tanke på oppdateringer av software.
2.
Hva inngår i en elbilservice?
Hva som sjekkes på en regelmessig service kommer an på blant annet bilmerke og modell. Normalt følger verkstedet bilens anbefalte serviceprogram, som innebærer ting som sjekk av dekk, hjuloppheng, bremser, klimaanlegg, lys og feilsøking, i tillegg til inspeksjon av andre viktige komponenter. Er det spesielle servicebehov som har oppstått, blir dette også gjennomgått i tillegg.
3.
Hva koster service på elbil?
Hva du må betale for service på en elbil kommer an på flere faktorer, først og fremst bilens merke, modell, alder og hvilken type service som utføres. Servicekostnadene for elbiler er ikke nødvendigvis lavere enn for bensin- og dieselbiler, fordi også elbiler har mange deler og komponenter som trenger service og vedlikehold, i tillegg til at det kan være nødvendig å gjøre oppgraderinger av software.
Prisene for service på elbil kan også variere ut fra på hver enkelt bils spesifikasjoner og eventuelle ekstra servicebehov.
4.
Hvor lang tid tar service på elbil?
Service på elbil tar i utgangspunktet omtrent like lang tid som ved service av en bensin- eller dieselbil. Det er vanskelig å si en fast tid, men i utgangspunktet tar en service mellom 30 minutter og 2 timer, avhengig av om det er en liten eller mer omfattende service som utføres.
For bilmerker som bruker fjernovervåking kan deler av sjekken gjøres digitalt, dette kan redusere tiden på verkstedet. Spør verkstedet på forhånd om hvor lang tid de regner med å bruke på servicen, og spør gjerne også om hva de sjekker/kontrollerer på bilen.
5.
Hvor ofte bør jeg ta service på elbil?
En generell anbefaling for hyppighet på service av elbil er cirka én gang i året, eller når bilen har kjørt rundt 20 000 kilometer. Dette er samme serviceintervall som anbefales for bensin- og dieselbiler.
Hvor ofte du bør ta service på elbilen kommer selvfølgelig også an på de spesifikke anbefalingene for det enkelte bilmerket og modellen. For å finne ut hvilket serviceintervall som anbefales for din bil, kan du sjekke bilens instruksjonsbok eller ta kontakt med ditt verksted.
Flere spørsmål?
- Her har Bilservice samlet spørsmål og svar rundt blant annet EU-kontroll og å levere bilen på service