Derfor er jevnlig service på bil så viktig
Lei av uforutsette serviceutgifter og at verkstedet maser om viktigheten av å ta vare på bilen din? Dette er saken for deg.

På bildet ser du Sara hos Bilservice som utfører diagnostikk på en bil i forbindelse med service.
Som bileier vet du at det finnes en rekke ulike servicer du kan ta på bilen din. Et raskt søk på internett viser at landets bilverksteder tilbyr et imponerende stort utvalg av servicer og servicepakker.
Små og store verksteder rundt om tilbyr alt fra originalservice, økonomiservice, ruteservice og AC-service til Smart repair, A-service, B-service, 5+- og 6+-service. Du kan til og med inngå ulike service- og vedlikeholdsavtaler med verkstedet og som om ikke det var nok lager mange verksteder også sine egne servicepakker som de tilbyr kundene. Og enda mer forvirrende; disse servicepakkene kommer ofte i liten, medium eller stor utgave.
Her er det lett å bli forvirret for en gjennomsnittlig bileier uten særlig interesse for bil, dyptgående kunnskap om hva som skjuler seg under karosseriet eller overdreven interesse for unødvendige utgifter.
Serviceeksperten svarer
Anders Roberg er en erfaren bilmann. Han startet som mekanikerlærling hos Bilservice og etter mange år som personlig servicetekniker, er han i dag verkstedleder for Volvo og Polestar ved bilforhandlerens avdeling på Pindsle i Sandefjord.
Hva vil du si til de som egentlig bare vil være sikre på at de tar godt vare på bilen sin uten å tømme kontoen?
– Jeg forstår godt at det å bruke penger på service kan oppleves som litt ergerlig hvis det er ting som ikke er planlagt, men generelt vil jeg si at det å ta jevnlig service på bilen reduserer risiko for ulykker og driftsstans, og er helt avgjørende for at bilen skal være trygg å kjøre langs veien. Selv om en service kan føles som en litt «kjedelig» utgift, er det jo sånn at man sparer penger på sikt ved å ta jevnlig service. Det blir fort mye dyrere å reparere en motor eller andre vitale deler, som kunne vært reddet med jevnlig vedlikehold.
Opplever du at kundene er flinke til å forholde seg til bilens serviceprogram eller går ønsket om å spare penger på bekostning av behovet for jevnlig service?
– Vi kan absolutt se at mange kunder velger å spare ned på servicekostnadene, men det er også viktig å være klar over at besparelsen man gjør der og da kan slå tilbake når bilen for eksempel skal leveres inn fra leasing eller man skal selge bilen selv og bilens serviceprogram ikke er opprettholdt. Her er det viktig å huske på at jevnlig service er med på å bevare garantien og dessuten øker bilens verdi når den skal selges. Et annet viktig poeng er at forsikringsselskapene har blitt strengere med å gi full dekning om man har sluntret unna med jevnlig service og vedlikehold.
Har kundenes forhold til service og vedlikehold endret seg på de årene du har jobbet i bransjen?
– Absolutt, det er en markant forandring. Kundene innehar mye mer kunnskap i dag enn de hadde før. Dette gjør at det krever mer av både teknikere og administrasjon hos oss å ha kjennskap til produktet fordi det finnes så mye god info tilgjengelig for kunden, for eksempel i ulike forumer. Vi opplever rett som det er at det kommer kunder innom som har lest seg godt opp på ulike problemstillinger, da må vi være helst sikre på at vi har kompetansen som skal til for å avdekke om det er et problem eller ikke.
– En annen viktig endring er at vi må ha mye større IT-kunnskap i dag fordi så mye av det vi driver med handler om programvare, teknologi, elektronikk og strøm. Det krever enkelt sagt mye mer av en tekniker og et verksted i dag å være i forkant av kunden.
Hva vil du si er det viktigste å tenke på når man skal velge verksted?
– Jeg tenker at det er viktig at verkstedet kjenner godt til akkurat din bil. Vi får mange gode tilbakemeldinger på vårt konsept med personlige serviceteknikere, som gjør at teknikeren og kunden får et forhold og at kunden slipper å forklare hva han eller hun trenger hver gang.
Behov for service?
Har du behov for service? Bilservice har avdelinger i Sandefjord, Larvik, Tønsberg, Holmestrand, Kongsberg og Notodden. Se oversikt over verksteder og servicer og bestill tid til til service
Flere artikler
Derfor er det lurt å ta servicen på din nye bil på merkeverksted
Spørsmål og svar om service på elbil