Ladekabelen sitter fast i bilen! Hjelp!!

– Å puste med magen er alltid det første rådet jeg gir, sier Anne som er vant til å få desperate telefoner fra fortvilte og stressede bilister. 

Ladekabel i bil

Sammen med kollegene Mona og Knut-Gunnar tar hun imot alt av kundehenvendelser hos Bilservice, på epost, chat og telefon. Et av de vanligste spørsmålene de får, er hva folk skal gjøre når ladekabelen «sitter fast» i elbilen.

– Vi skjønner at det er lett å få panikk når barnehagen snart stenger eller du kanskje skal rekke en ferge og bilen er «bundet fast» til en ladestasjon, men alt blir vanskeligere med høyt stressnivå, sier den erfarne kundekonsulenten. Hun forteller at problemet med å få ladekabelen ut av bilen ofte gjelder folk som har ny bil eller bruker leiebil som kanskje ikke er helt lik den de vanligvis bruker.

Her er Annes 3 tips når ladekabelen sitter fast i bilen:

1. Finn «utløserknappen»

Husk at du ikke bare kan «trekke ut stikkontakta», men må trykke på utløserknappen først. På de fleste elbiler er utløserknappen ved selve ladeluka. Noen biler har imidlertid en knapp rundt rattstammen, eller i displayet av typen «avbryt lading» eller lignende.

Alle offentlige ladestasjoner har dessuten en «nødavbryter» for å stoppe lading. Dette er enten en rød fysisk godt synlig knapp, eller et valg på selve touchskjermen.

2. Lås opp bilen

Husk at bilen må være åpen for at du skal kunne løsne ladekabelen. Dette er fort gjort å glemme om du har vært innom kiosken eller toalettet i ladepausen, og bare skal ta ut ladekabelen før du setter deg inn. Lås opp bilen først, så ordner det seg ofte.

3. Låse og åpne bilen på nytt

Dette kan være nødvendig som en slags «reboot» for å «nullstille» softwaren, spesielt om du har sittet i bilen og hørt på radio eller Spotify mens du lader. Et så enkelt knep som å låse bilen for så å åpne den igjen, kan gjøre underverker om du ikke får ut ladekabelen

Erfaren kundeservice-gjeng

Gjengen på kundeservice har alle lang fartstid i Bilservice. Knut-Gunnar er tidligere bilmekaniker, Mona har jobbet på sentralbordet og i kantina, mens Anne har vært selger av Volvo og Kia i mange år. Til sammen sitter de på heftig bilkompetanse og løser bilisters hverdagsutfordringer på strak arm fra kontoret i Sandefjord.

 

Telefonnummeret til Bilservice kundeservice er 815 20 500.

Anne fra kundeservice i Bilservice ved skrvebord

Anne Karin Sørland

Fler elbilartikler

Hvor mye koster det å lade elbil?

Er det noe å spare ved å kjøre elektrisk eller koster det like mye som bensin og diesel? Se hva det koster å lade elbil.
Les mer
×