Grillen er bilens personlighet

Uansett hvor luksuriøs eller rask en bil er, må den også se bra ut. Her er bilens frontparti avgjørende. La oss snakke grill!

Volvo V90 med grønn bakgrunn

I tillegg til selve karosseriet, er grillen kanskje det viktigste elementet for hvordan vi oppfatter en bils personlighet. Grillen er rett og slett avgjørende for hvor attraktiv en bil framstår for en potensiell kjøper. Bare tenk over hvor hvordan du selv oppfatter en bil som rå, sexy, rask, snill eller kjedelig.

Fra beskyttelse til identitetsbærer

Griller på bil var opprinnelig et resultat av behovet for å beskytte bilens radiator, og har tradisjonelt fungert som luftinntak, i tillegg til beskyttelse. På 1930- og 40-tallet utviklet bilgrillen seg til å handle om noe mer. Grillen ble etter hvert en naturlig «logo-ramme» og en viktig del av designet på enhver bil. I dag er grillen de fleste bilmerkers fremste identitetsbærer, og et avgjørende element i merkevarebyggingen.

Mer kreativt bilgrilldesign

Det har opp gjennom tidene vært ulike trender som har vært førende for hvordan bilgriller skulle se ut. Etter at fokus først og fremst lå på funksjon de første tiårene etter at bilen kom på slutten av 1800-tallet, ble bilprodusentene på 1930- og 40-tallet mer kreative med bilgrilldesignet.

I årene etter andre verdenskrig endret det etablerte designet med høye griller seg, og grillene fikk etter hvert et lavere og bredere design. Utover 50- og 60-tallet fikk grilldesign stadig mer fokus. Bare tenk på de gamle Cadillacene, da frontgriller bokstavelig talt var det store og amerikanske biler ble kalt dollarglis.  

Griller i hodet? Se deg rundt!

Neste gang du er ute og går eller kjører deg en tur; tenk på hvordan bilgrillene du ser på veien påvirker din oppfatning av bilen. Og ikke minst: ser du noen biler uten grill? Hva gjør eventuelt det med hvordan bilen framstår?

×